مهارت در بازار یابی

مهارت در بازاریابی از زندگی شخصی شروع می شود
بازاریابی یعنی شناخت دقیق خواسته نیازهای مشتریان و تدارک و پیش بینی آن به شیوه های سود آور به نحوی که نسبت به رقبا ارزش بیشتری را ایجاد نماید در تعریف فوق بعضی از کلمات نسبت به سایرین دارای اهمیت بیشتری می باشد همانند مشتری – نیاز – خواسته- رقبا- حال این سوال مطرح است که مشتری کیست طبق تعاریف کتب بازاریابی مشتری یعنی هر شخصی که حاضر است در ازاء دریافت محصول یا خدمات یا یک ارزش چیزی ما به ازاء او پرداخت نماید فروش همیشه با محصولات قابل لمس انجام نمی گردد بلکه در اغلب اوقات خدمات یا محصولات غیر ملموس می فروشیم کسب و کارهای خدماتی از جمله این نوع فروش ها هستند از جمله این موارد می توان به شرکت های مشاوره ای – دفاتر خدمات رفاهی و ملکی و … نام برد پس این فکر را که همیشه برای فروش احتیاج به محصول ملموس است را از ذهن خود دور کنید. اما بحث اساسی ما در این مطلب مشتریان می باشد مشتریان حتماً نباید از محیط خارجی باشند آنها می توانند داخلی هم باشند . اگر با یک دید وسیع و باز به موضوع نگاه کنید همه افرادی که در زندگی شما سرو کار دارند مشتریان شما هستند پدر – مادر – خواهر – برادر– همسر – به عنوان مثال به نقش پدر توجه کنید تقریباً همه مردان تمایل به پدر شدن یا پدری کردن را دارند همان طور که زنان به طور غریزی تشنه مادر شدن هستند و جزء نیازهای آنها می باشد نیازها و خواسته های پدر از شما در دو بعد کلی خلاصه می شود :

1- حس درونی خود برای پدر شدن

2- کامورزی موفقیت شما در زندگی که باعث می شود هم آرزوهای پدر برآورده شود وهم احساس کند که مسئولیت پدری خود را به خوبی انجام داده است وقتی شما این دوخواسته را به نحو احسن برآوره کردید او همواره پشتیبان و حامی شما خواهد بود . این همان دریافت چیزی ما به ازا ارزش دریافتی در تعریف مشتری می باشد اگر شما خواسته و نیازهای او را به خوبی شناسایی و برآورده کنید بازار یابی شما سودمند است یعنی هم شما مرتفع می گردید هم او– این همان تعریف WIN-WIN که یکی از تعاریف پایه بازار یابی می باشد هست .

پس می توان بازاریابی را از درون زندگی خود شروع کرد بازاریابان و کارشناسان بازار یابی باید آگاه باشند که تکنیک های بازاریابی حتی در محل زندگی شخصی نیز کاربرد دارد و می تواند باعث پیشرفت آنها در زندگی و کار باشد به عنوان مثالی دیگر اگر زنی به شوهرش مهربانی و محبت کند نتیجه آن چیست ممکن است موجب درک متقابل همسرش شود ممکن است هم نشود همان طور که در بازاریابی تجارتی نیازها و خواسته متفاوت است در بازاریابی زندگی شخصی نیز نیاز های متفاوت است و این افراد هستند که باید به درک درستی از شناخت نیازها برسند . بنا بر مطالب فوق می توانیم تکنیک های بازار یابی را هم جهت کامیابی در زندگی و هم جهت افزایش مهارت بازاریابی تجارتی استفاده کنیم پس از امروز هر شخصی را به عنوان یک مشتری نگاه کنید .