بايد توجه داشت كه اين نوع تجارت بخشهاي مختلفي دارد و ما مي‌توانيم با بهره‌گيري از برخي از اين بخشها‌، به تجارت الكترونيكي نسبي (Partial E-Commerce) دست يابيم. در تجارت الكترونيكي نسبي برخي از فرآيندهاي كاري به صورت غير الكترونيكي و نسبي انجام مي‌شود و به عنوان مثال فروشگاه زنجيره‌اي شهروند داراي زيرساختهاي يكپارچه الكترونيكي است و مبادلات پولي را نيز به صورت نسبي انجام مي‌دهد. اين نوع فروشگاهها از اينترنت به عنوان يك پل ارتباطي با مشتريان حوزه بهره گرفته و پس از دريافت سفارش آنها اجناس را تحويل داده و نقداً وجه آن را دريافت مي‌كند. مدل تجارت الكترونيكي نسبي با توجه به زيرساختهاي فعلي كشور ما، نمونه بسيار كارآمدي به شمار مي‌آيد.
بنابراين در ايران با توجه به محدويتهایي كه در زمينه‌‌هاي زيرساخت تجارت الكترونيكي و ICT وجود دارد مي‌توان مدل تجاري موفقي را ارايه كرد. چنان كه مدل تجاري‌اي كه فروشگاه شهروند در حال حاضر از آن استفاده مي‌كند به رغم اشكالاتي كه دارد مدلي است كه احتمال موفقيت در آن، به ويژه در شرايط كشور ما وجود دارد زيرا در اين پروژه، اساس كار را بر بومي‌ سازي تجارت الكترونيك، يعني فروش از طريق اينترنت با استفاده از زيرساختهاي موجود قرار داده‌اند و عدم وجود زيرساختهاي بانكي و اعتباري مناسب به صورت Online، مانع ورود اين شركت به حوزه تجارت الكترونيكي شده است. در اين حالت مشتريان، جنس را از طريق اينترنت خريداري كرده و در منزل تحويل مي‌گيرند و همان جا هم پول را پرداخت مي‌كنند. منظور اين نيست كه مدل تجاري فروشگاه شهروند بي عيب و نقص و كامل است يا اين كه سايت مزبور اشكالات فني ندارد، بلكه مي‌خواهيم بگويیم كه بومي‌ سازي انجام شده در مدل تجاري آن را مي‌توان‌، تا آن زمان كه بستر بانكي و اعتباري لازم در كشور فراهم نشود در ساير فروشگاه‌هاي الكترونيكي نيز به كار گرفت.